Интересная особенность mp3 файлов
Опубликовано 07 июля 2004 - 09:49
Опубликовано 07 июля 2004 - 10:02
Мы тут с одним братом заметили, что при перекодировке dbPowerAmpom в некоторых случаях не изменяется размер. Например, когда со стерео на моно перекодируешь. Почему?
Вот я нарыл ответ:
A question that is often asked 'why is my 128kbps encoded Mono file, the same size as a 128kbps encoded Stereo file?' The answer is simple, to keep the kbps rate constant the mono file is encoded at twice the quality rate as the stereo file (kbps measurement is for the whole recording regardless of the number of channels, so Real kbps per Channel = kbps / Number of Channels).
получается так - если у тебя есть запись 128 кбс стерео - смело перекодируй в 64 кбс моно - без потери качества
То есть формула вот она:
Real kbps per Channel = kbps / Number of Channels
Опубликовано 08 июля 2004 - 05:21
Опубликовано 08 июля 2004 - 08:31
Прошу заметить, что я вользуюсь нормальным софтом, тоесть для Linux
Опубликовано 09 июля 2004 - 03:32
Также, считаю вывод Феофила неправильным:
"Невооруженным" ухом слышно разницу между 128 (даже моно) и 64 моно.получается так - если у тебя есть запись 128 кбс стерео - смело перекодируй в 64 кбс моно - без потери качества
Хотя речевой материал можно вполне хранить в 64 моно, все же, если есть возможность, лучше в более высоком качестве.
Опубликовано 10 июля 2004 - 05:03
"Невооруженным" ухом слышно разницу между 128 (даже моно) и 64 моно.
Вот именно, что настоящий 128 моно - это аналог 256 стерео (если по обоим каналом идет одно и то же).
А ты сравни именно 128 стерео с 64 моно или 256 стерео с 128 моно.
Информацию об этом, я кстати, взял с сайта dbpowerampa - а они то соображают чего говорят, я так думаю.
Опубликовано 13 июля 2004 - 07:16
выдержка из мануала:
Operational options:
-m mode
mode = s, j, f, d, m
Joint-stereo is the default mode for stereo files with VBR when
-V is more than 4 or fixed bitrates of 160kbs or less. At
higher fixed bitrates or higher VBR settings, the default is
stereo.
(s)tereo
In this mode, the encoder makes no use of potentially existing
correlations between the two input channels. It can, however,
negotiate the bit demand between both channel, i.e. give one
channel more bits if the other contains silence or needs less
bits because of a lower complexity.
(j)oint stereo
In this mode, the encoder will make use of a correlation between
both channels. The signal will be matrixed into a sum ("mid"),
computed by L+R, and difference ("side") signal, computed by L-
R, and more bits are allocated to the mid channel. This will
effectively increase the bandwidth if the signal does not have
too much stereo separation, thus giving a significant gain in
encoding quality.
Using mid/side stereo inappropriately can result in audible com-
pression artifacts. To much switching between mid/side and reg-
ular stereo can also sound bad. To determine when to switch to
mid/side stereo, LAME uses a much more sophisticated algorithm
than that described in the ISO documentation, and thus is safe
to use in joint stereo mode.
(f)orced joint stereo
This mode will force MS joint stereo on all frames. It is
slightly faster than joint stereo, but it should be used only if
you are sure that every frame of the input file has very little
stereo separation.
(d)ual channels
In this mode, the 2 channels will be totally indenpendently
encoded. Each channel will have exactly half of the bitrate.
This mode is designed for applications like dual languages
encoding (for example: English in one channel and French in the
other). Using this encoding mode for regular stereo files will
result in a lower quality encoding.
(mo)no
The input will be encoded as a mono signal. If it was a stereo
signal, it will be downsampled to mono. The downmix is calcu-
lated as the sum of the left and right channel, attenuated by 6
dB.
-a Mix the stereo input file to mono and encode as mono.
The downmix is calculated as the sum of the left and right chan-
nel, attenuated by 6 dB.
This option is only needed in the case of raw PCM stereo input
(because LAME cannot determine the number of channels in the
input file). To encode a stereo PCM input file as mono, use
lame -m s -a.
For WAV and AIFF input files, using -m -I m will always produce
a mono .mp3 file from both mono and stereo input.
-d Allows the left and right channels to use different block size
types.
Пользуйте чистый Lame! 8)
Долой лишние навороты!
Опубликовано 13 июля 2004 - 07:32
Опубликовано 11 января 2005 - 01:40
http://vbridges.org/doc/compress.html
статья на предмет готовых сжатых записей
Я так понял что ты призываешь к тому чтобы оцифровывать только в mp3? И чтобы никаких wma не пользовать?
Опубликовано 11 января 2005 - 04:04
почитай ещё и тут
http://vbridges.org/doc/auF/