Интересная особенность mp3 файлов
07 июля 2004 - 09:49
#1
Guest_Feofil_*
|
Мы тут с одним братом заметили, что при перекодировке dbPowerAmpom в некоторых случаях не изменяется размер. Например, когда со стерео на моно перекодируешь. Почему?
|
07 июля 2004 - 10:02
#2
Guest_Feofil_*
|
Вот я нарыл ответ: A question that is often asked 'why is my 128kbps encoded Mono file, the same size as a 128kbps encoded Stereo file?' The answer is simple, to keep the kbps rate constant the mono file is encoded at twice the quality rate as the stereo file (kbps measurement is for the whole recording regardless of the number of channels, so Real kbps per Channel = kbps / Number of Channels). получается так - если у тебя есть запись 128 кбс стерео - смело перекодируй в 64 кбс моно - без потери качества То есть формула вот она: Real kbps per Channel = kbps / Number of Channels |
08 июля 2004 - 05:21
#3
vladimir
Администратор
|
Получается что зря братья кодировали в стерео записи проповедей, потому что качество хуже получается и сжатие сильнее чем если в моно.
|
08 июля 2004 - 08:31
#4
Dmitry
Местный
|
Я пользую lame и очень доволен. Качество отличнейшее, в описании всё про кодирование расписано. Функционал выше всех похвал. Прошу заметить, что я вользуюсь нормальным софтом, тоесть для Linux |
09 июля 2004 - 03:32
#5
vhetman
Местный
|
Ну, братья, вы и напутали здесь! Lame - конечно, кодек, и им мы почти все пользуемся. dbPowerAmp - одна из бесплатных программ для перекодирования, которая может пользоватья и этим кодеком, и другим. Также, считаю вывод Феофила неправильным: "Невооруженным" ухом слышно разницу между 128 (даже моно) и 64 моно. Хотя речевой материал можно вполне хранить в 64 моно, все же, если есть возможность, лучше в более высоком качестве. |
10 июля 2004 - 05:03
#6
Guest_Feofil_*
|
Вот именно, что настоящий 128 моно - это аналог 256 стерео (если по обоим каналом идет одно и то же). А ты сравни именно 128 стерео с 64 моно или 256 стерео с 128 моно. Информацию об этом, я кстати, взял с сайта dbpowerampa - а они то соображают чего говорят, я так думаю. |
13 июля 2004 - 07:16
#7
Dmitry
Местный
|
[fdv_@ns fdv]$ man lame выдержка из мануала: Operational options: -m mode mode = s, j, f, d, m Joint-stereo is the default mode for stereo files with VBR when -V is more than 4 or fixed bitrates of 160kbs or less. At higher fixed bitrates or higher VBR settings, the default is stereo. (s)tereo In this mode, the encoder makes no use of potentially existing correlations between the two input channels. It can, however, negotiate the bit demand between both channel, i.e. give one channel more bits if the other contains silence or needs less bits because of a lower complexity. (j)oint stereo In this mode, the encoder will make use of a correlation between both channels. The signal will be matrixed into a sum ("mid"), computed by L+R, and difference ("side") signal, computed by L- R, and more bits are allocated to the mid channel. This will effectively increase the bandwidth if the signal does not have too much stereo separation, thus giving a significant gain in encoding quality. Using mid/side stereo inappropriately can result in audible com- pression artifacts. To much switching between mid/side and reg- ular stereo can also sound bad. To determine when to switch to mid/side stereo, LAME uses a much more sophisticated algorithm than that described in the ISO documentation, and thus is safe to use in joint stereo mode. (f)orced joint stereo This mode will force MS joint stereo on all frames. It is slightly faster than joint stereo, but it should be used only if you are sure that every frame of the input file has very little stereo separation. (d)ual channels In this mode, the 2 channels will be totally indenpendently encoded. Each channel will have exactly half of the bitrate. This mode is designed for applications like dual languages encoding (for example: English in one channel and French in the other). Using this encoding mode for regular stereo files will result in a lower quality encoding. (mo)no The input will be encoded as a mono signal. If it was a stereo signal, it will be downsampled to mono. The downmix is calcu- lated as the sum of the left and right channel, attenuated by 6 dB. -a Mix the stereo input file to mono and encode as mono. The downmix is calculated as the sum of the left and right chan- nel, attenuated by 6 dB. This option is only needed in the case of raw PCM stereo input (because LAME cannot determine the number of channels in the input file). To encode a stereo PCM input file as mono, use lame -m s -a. For WAV and AIFF input files, using -m -I m will always produce a mono .mp3 file from both mono and stereo input. -d Allows the left and right channels to use different block size types. Пользуйте чистый Lame! 8) Долой лишние навороты! |
13 июля 2004 - 07:32
#8
Dmitry
Местный
|
а жмётся всё из банальной командной строки и совершенно не требовательно к ресурсам... Зато как можно ключами навернуть! УХ! :wink:
|
18 июля 2004 - 02:44
#9
Dmitry
Местный
|
|
11 января 2005 - 01:40
#10
Guest__*
|
Я так понял что ты призываешь к тому чтобы оцифровывать только в mp3? И чтобы никаких wma не пользовать? |
11 января 2005 - 04:04
#11
Dmitry
Местный
|
Да. Уточню: я призываю сжимать в такие форматы, которые можно слушать не зависимо от платформы и обеспечивающие хотябы приемлимое качество. MP3 сегодня можно слушать на устройствах начиная от сотовых телефонов и кончая автомагнитолами. Всякое последующее перекодирование из WMA(да и нетолько) приведёт к критическому снижению качества. А вообще мне уже давно по душе OGG. Это то, что надо и совсем бесплатно. почитай ещё и тут http://vbridges.org/doc/auF/ |